Περιοδικό MOTO SPORT - Μάρτιος 1998

Πριν χρόνια στις αρχές της δεκαετίας του '80 είδα για πρώτη φορά αερογραφία σε μια αυστραλέζικη ταινία με μοτοσυκλέτες.
Η Star της εποχής ήταν η 900 Ζ της Kawasaki και η πρωταγωνίστρια συμμορία είχε καμμιά δεκαριά από αυτές, όλες τσίλικες, σε όλα τα χρώματα και όλες μα όλες να έχουν από μια αερογραφία.

Την ταινία δεν την ξέχασα ποτέ. Αερογραφία όμως έκανα να δω στην Έλλαδα 10 χρόνια! Και υπάρχει εξήγηση για αυτό.

Το πρώτο 900 Ζ το είδα τρία χρόνια μετά την ταινία, ζωντανό, και μέσα στα επόμενα τρία χρόνια ήταν όλα και όλα πέντε. Όλα διαφορετικά , είτε από χρώμα είτε από αξεσουάρ.
Ένα στην ανατολή και το άλλο στην δύση και τους ιδιοκτήτες τους τους ξέραμε ονομαστικά. Δεν χρειαζόταν τίποτα άλλο για να ξεχωρίζουν. Σήμερα όμως τα V Max είναι 50 και τα Intruder 500, ενώ για τα Virago δεν συζητάμε.

Σε τι διαφέρει λοιπόν το ρεζερβουάρ του ενός από του άλλου, αφού και τα χρώματα και αυτά έχουν εξαντληθεί; Μα φυσικά στην αερογραφία η οποία είναι μοναδική, προσωπική, χαρακτηριστική και κατά κυριολεξία δικιά μας.
Αυτό το άρθρο δεν έγινε για τους βαφείς. Σε καμιά περίπτωση δεν θέλω να διδάξω κανέναν. Άλλωστε εγώ ακόμα διδάσκομαι κάθε φορά που βλέπω μια άλλη τεχνική, μια άλλη αερογραφία.

Το άρθρο έγινε για τους αναγνώστες, για να κατανοήσουν την διαδικασία στην πιο απλή της μορφή, για να ξέρουν πως θα μπορούσαν να δώσουν μετά οι ίδιοι να καταλάβει ο βαφέας τους πως θέλουν το TAT.TOO στο ρεζερβουάρ τους.

Το να ζωγραφίσεις ένα ρεζερβουάρ επιτυγχάνεται με τρεις τρόπους: Με πινέλο, με αερογράφο ή και με τα δυο μαζί. Στην δεύτερη και την τρίτη περίπτωση απαραίτητα σύνεργα είναι οι μάσκες ποικιλία μπεκ για τα ψιλά και πιστόλια (δηλαδή αερογράφους). Μια αερογραφία είναι ταχύτερη άρα και οικονομικότερη από μια ζωγραφιάμε πινέλο και ο συνδυασμός των δύο κάνει το αποτέλεσμα λεπτομερέστερο. Ποτέ ένας σκέτος αερογράφος δεν μπορεί να κατέβει στην λεπτομέρεια του πινέλου και ποτέ ένα σκέτο πινέλο δεν θα δέσει το θέμα με το χρώμα του ρεζερβουάρ τέλεια.
Πως γίνεται; Αφού επιλεχθεί το θέμα, πάντα σε συνδυασμό με το χρώμα της μηχανής (εδώ υπάρχει ευθύνη του βαφέα για σωστή συμβουλή) σχηματίζονται οι πρώτες μακέτες, πρώτα σε ριζόχαρτο και μετά σε μάσκα, αρχίζοντας από αυτές που έχουν την μεγαλύτερη λεπτομέρεια, οι οποίες καλύπτονται για να δουλευτούν στο τέλος.

Είναι προτιμότερο από όλα πρώτα να δουλεύεται ο ουρανός. Αφού μασκάρουμε τον ορίζοντα ρίχνουμε τα χρώματ του ουρανού φροντίζοντας να τα ρίχνουμε και μέσα στο ποταμάκι, ώστε να είναι αληθινός ο αντικατοπτρισμός. Με απαλές άχνες κάνουμε τα βουνά, και για να πετύχουμε το βάθος χρησιμοποιούμε μόνο άσπρο και μαύρο.
Με το νυστέρι αρχίζουμε να δίνουμε λεπτομέρειες στο θέμα, αφήνοντας μόνο λεπτούς οδηγούς, και πάλι δουλεύοντας από την λιγότερη λεπτομέρεια προς την περισότερη, φτιάχνουμε πρώτα τα ακίνητα στοιχεία του θέματος. Έχουμε τουλάχιστον δυο αερογράφους, τον έναν πάντα σε άσπρο χρώμα ώστε στον άλλον να χρησιμοποιούμε ελαφρές πιστολιές επάνω στο άσπρο, επιτυγχάνοντας έτσι πολλών ειδών σκιές.

Στο τέλος ξεμασκάρουμε τις μακέτες που έχουν την πιο μεγάλη λεπτομέρεια, δηλαδή αυτές που χαρακτηρίζουν το θέμα που δουλεύαμε. Όταν χρησιμοποιήσουμε αερογράφο σε αυτά τα τελευταία θέματα, χρησιμοποιούμε πολύ λεπτά μπεκ και δεν μασκάρουμε το υπόλοιπο, ήδη τελειωμένο θέμα.
Η άχνα από την τελευταία εργασία μας θα στείλει φόντα πίσω και θα αναδείξει το κυρίως θέμα, φροντίζουμε όμως πάντα να μην κάνουμε λάθη, ώστε να μην έχουμε πολλές ελεύθερες πιστολιές.
Έπειτα επεμβαίνουμε με το πινέλο για να τελειοποιήσουμε το θέμα. Πολλών διαμέτρων πινέλα θα διευκόλυναν πολύ την εργασία μας.

Το αποτέλεσμα ρετουσάρεται με λίγο χρώμα από αυτό που βάφτηκε η μοτοσυκλέτα ώστε να σβήνει όμορφα η αερογραφία γύρω-γύρω.
Στην αριστερή πλευρά του ρεζερβουάρ επέλεξα να κάνωω μόνο τα φόντα με αερογράφο για να φανεί η διαφορά των δυο εργαλείων ακόμα πιο έντονα.

Φυσικά αυτή η απλή αναφορά των γεγονότων δεν μπορεί με τίποτα να σας κάνει ζωγράφους - "αερογραφέρ", μπορεί όμως να σας εξηγήσει το χειροποίητο της υποθέσεως, για να μπορέσετε να εκτιμήσετε μέσα σε όλη αυτή την βιομηχανοποίηση χρωμάτων, σχεδίων και μοντέλων, την μοναδικότητα ενός TAT.TOO στο "δέρμα" του ρεζερβουάρ σας.


Τάσος
Nitropaint
TAT.TOO